Wat moet u zeker weten over GDPR

Op 25 mei treden de nieuwe Europese privacyregels van de ‘General Data Protection Regulation’ in werking. Een bijkomende reden om als onderneming de privacy regels na te leven! We geven hier graag een overzicht van de meest gestelde vragen over GDPR.

Wanneer mag ik, als bedrijf, nog persoonsgegevens van iemand gebruiken?

Om de persoonsgegevens van iemand als bedrijf te mogen gebruiken moet u:

  • een duidelijk doel hebben waarvoor u deze data wenst te gebruiken; waarbij het eveneens van belang is dat u data die u verwerft voor een bepaald doel niet zomaar mag gebruiken voor een ander doel.
  • een wettelijke basis hebben om de gegevens te mogen verwerken. Wettelijke basissen voor legitieme verwerking van persoonsgegevens kunnen o.a. zijn een wettelijke verplichting (bv. voor loonadministratie), een contractuitvoering (elke actie in het kader van een contractuitvoering), toestemming (medische gegevens), een gerechtvaardigd belang (zo overstijgen de belangen van de onderneming het belang van de privacy bv. in het kader van fraude- of risicobestrijding).

Nog belangrijk om te weten: op gegevens die u gewoon memoriseert, is de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) niet van toepassing.

Wanneer moet u de toestemming hebben om persoonsdata te gebruiken?

Een persoon zal toestemming moeten geven voor specifieke doeleinden en/of specifieke data zoals bij de verwerking van gevoelige gegevens, medische gegevens, gegevens van minderjarigen (< 16 jaar voor privacy), verwerking van gegevens in het kader van taping (op band vastleggen) e.a. Een persoon kan de toestemming te allen tijde terug intrekken. Het intrekken van toestemming moet even eenvoudig kunnen als het geven van toestemming.

Wat betekent het recht van verzet van een persoon in het kader van de nieuwe wetgeving?

Een persoon kan verzet aantekenen tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens met gerechtvaardigd belang, o.a. tegen het gebruik ervan voor direct marketing (zoals bv. het versturen van promotionele mails, contacteren per telefoon,…).

Wat betekent het inzagerecht in het kader van GDPR?

U moet het individu op zijn eenvoudig verzoek een overzicht geven van de gegevensverwerking: welke data u voor welke doeleinden gebruikt, met welke wettelijke basis, voor hoelang, wat de bron is van deze data, naar wie en waar deze data verspreid worden. Hierbij aansluitend kan een persoon altijd vragen zijn gegevens aan te passen en/of te verbeteren.

Wat moet u doen als uw computer en uw gegevens gehackt worden?

Indien u wordt geconfronteerd met een datalek (bv. uw systeem werd gehackt en alle data werden gestolen) dan hebt u een meldingsplicht binnen de 72 uur nadat u kennis hebt genomen van de inbreuk.

Er moet ook een dataregister worden aangelegd. Wat houdt dat in?

Het dataregister moet inzicht geven in welke persoonsgegevens u bijhoudt en voor welke doeleinden die gebruikt worden. Verder ook hoelang u die bewaart en de wettelijke basis ervoor. Het persoonlijk dataregister moet ook aantonen (tegenover de Privacycommissie) dat u de (nieuwe) regelgeving ernstig neemt. Weet tenslotte ook dat wanneer u de data niet meer gebruikt voor een bepaald doel, u die moet verwijderen. Dat moet u ook doen wanneer de maximale bewaartermijn is verstreken.

Moeten ondernemers/zelfstandigen ook een DPO (data protection officer) aanstellen?

Voor ondernemers is dit, anders dan voor grote bedrijven, geen verplichting (zie artikel 37, lid 1 AVG). Het is echter wel aanbevolen en verstandig om binnen uw bedrijf een contactpersoon aan te stellen die de rol opneemt van ‘privacy-aanspreekpunt’, bij wie de verzoeken tot uitoefening van de rechten worden gecentraliseerd en die bv. met leveranciers van software onderhandelt over het naleven van de AVG, die nieuwe projecten kritisch bekijkt, enz. Voor ondersteunende activiteiten (zoals personeelsbeheer, loonadministratie, boekhouding) kunt u als ondernemer ook een beroep doen op een derde verwerker, die dan de verantwoordelijkheid met betrekking tot de AVG draagt, maar als ondernemer moet u zelf ook de privacyrechten van het individu garanderen.

Drie relevante tips

  • Maak werk van het opmaken van een personal dataregister, het in kaart brengen van alle verwerkingen van persoonsgegevens. Dat is de rode draad in het kader van de GDPR-vereisten. Van daaruit start alles.
  • Zorg voor transparantie ten overstaan van uw klanten over welke gegevens voor welke doeleinden gebruikt worden. Doe dat met een duidelijke informatieclausule, gebaseerd op het personal data register.
  • Zorg dat er iemand de privacy behartigt binnen uw bedrijf opdat het GDPR-compliant is en om vragen van klanten en derde partijen te beantwoorden. Ga met de gegevens van uw klanten om alsof het uw eigen gegevens zouden zijn.

Bron: www.kbc.be/ondernemen/nl/nieuws/zaak-praktijk-en-u/gdpr.html

Deel dit bericht

Vacature!
Gepubliceerd op: 16 augustus 2022
Arego Pelt zoekt: Bediende administratieve ondersteuning Taken en functie: Ben jij iemand die nauwkeurig werkt en met oog voor detail? Haal je er voldoening uit om anderen te ondersteunen in administratieve afhandeling van documenten? Houd je van sociale contacten met klanten en collega’s en kijk je er naar uit om klanten wegwijs te maken in de digitale kanalen van KBC zowel telefonisch als op kantoor? Dan heten we je graag welkom bij Arego! Profiel: Wij zoeken een kandidaat die bij voorkeur een diploma bachelor Bedrijfsmanagement of Communicatie behaalde of reeds ervaring heeft in een kantooromgeving met klantencontacten. Je ondersteunt zaakvoerders en collega’s intern met administratie en je staat ook in voor onthaal van klanten. Je zorgt voor het beheer van klantgegevens in onze computersystemen en helpt klanten met vragen: telefonische vragen, mails beantwoorden, het aannemen en verwerken van documenten bij ons op kantoor, … Aanbod: Wij bieden een marktconforme verloning met maaltijdcheques, hospitalisatie- en groepsverzekering. We werken van maandag tot en met woensdag van 08u30 tot 12u30 en van 13u30 tot 17u, op donderdag tot 18u en op vrijdag tot 16u. Wie zijn wij? Bij Arego kom je terecht in een team van 15 personen waar iedereen houdt van een toffe sfeer en waar persoonlijke ontwikkeling prioritair is. Je kan rekenen op interne opleidingen en ondersteuning van je rechtstreekse collega’s met regelmatige overlegmomenten. Arego verzekeringen is een zelfstandig KBC verzekeringsagentschap met vestigingen te Pelt en Linde-Peer met mensen die verder kijken dan hun eigen bureau en achter de schermen op zoek gaan naar oplossingen en voordelen voor de klant. Want onze klanten mogen wakker liggen van de leuke dingen. Interesse? Herken je jezelf in bovenstaande en wil je werken in een topteam dichtbij en filevrij? Reageren voor 30/09/2022. Graag je motivatiebrief + cv per mail of schriftelijk: Arego verzekeringen t.a.v. An Buteneers De Koel 10 3900 Pelt an.buteneers@verz.kbc.be
Vacature schadebeheerder!
Gepubliceerd op: 6 juli 2022
Arego Pelt zoekt: Schadebeheerder (M/V) Wie zijn wij? Arego verzekeringen is een zelfstandig KBC verzekeringsagentschap met vestigingen te Pelt en Linde-Peer met mensen die verder kijken dan hun eigen bureau en achter de schermen op zoek gaan naar oplossingen en voordelen voor de klant. Want onze klanten mogen wakker liggen van de leuke dingen. Functie: Je bent verantwoordelijk voor uitvoering van schade-aangiftes in verzekeringsdossiers van klanten en zorgt voor het beheer en de verdere afhandeling van A tot Z. Je kan hiervoor rekenen op de ondersteuning van 3 ervaren collega’s en werkt nauw samen met de 3 verzekeringsagenten van ons kantoor. Daarnaast ga je bij klanten ter plaatse om dossiers waarvoor we bevoegdheid hebben zelf te regelen. Taken: Als adviseur schadebeheer begeleid je klanten bij de afhandeling van hun lopende schadedossiers. Je werkt zelfstandig: je opent de dossiers, verzamelt de nodige informatie, houdt klanten op de hoogte van het verloop van hun dossier en legt contacten met KBC Verzekeringen en de experts. Uiteraard kun je altijd rekenen op de ondersteuning van je ervaren collega’s. Je helpt klanten met al hun verzekeringsvragen over hun bestaande polissen met een passie voor het ontzorgen van de klant. Jij bent van nature iemand die houdt van klantencontact, die graag in team werkt en probleemoplossend te werk gaat. Onze klanten rekenen op jouw zorg en expertise. Profiel: Kandidaat met ervaring in schadebeheer. Gemotiveerde schoolverlater met minimaal bachelorsdiploma (bij voorkeur Financiën en Verzekeringswezen of Rechtspraktijk) Master in de rechten Skills:  Je bent vaardig in het gebruiken van MS Office en je bent bereid de interne computersystemen snel onder de knie te krijgen. Bij voorkeur heb je reeds ervaring met het uitvoeren van schade-aangiftes in computersystemen van verzekeringsmaatschappijen. Je bent vlot in de omgang en klantgericht. Je durft zelf initiatief te nemen en je werkt resultaatgericht. Je beheert je dossier nauwgezet en houdt zorgvuldig alle betrokkenen op de hoogte. Je hebt interesse in de verzekeringswereld en bent leergierig. Je kunt goed samenwerken en stelt het teamresultaat voorop. Aanbod: Je komt terecht in een dynamisch kantoor in een competitieve arbeidsmarkt, bij een lokale werkgever in volle groei. Je krijgt een contract van onbepaalde duur en een mooi loonpakket met aantrekkelijke voordelen zoals hospitalisatie- en groepsverzekering. Je komt terecht in een gemotiveerd team dat staat te popelen om de samenwerking met jou aan te gaan. We hebben veel aandacht voor jouw persoonlijke ontwikkeling: van bij de start kun je rekenen op een basisopleiding en een degelijke ondersteuning op je werkplek. Je krijgt alle kansen om te groeien in je job. Interesse? Herken je jezelf in bovenstaande in wil je werken in een topteam dichtbij en filevrij? Reageren voor 01/09/2022. Graag je motivatiebrief + cv per mail of schriftelijk: Arego verzekeringen t.a.v. An Buteneers De Koel 10 3900 Pelt an.buteneers@verz.kbc.be

Blijf op de hoogte! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!